Tittade på Wallace and Gromit - Rabbitfilmen. Blev så sugen på te. Så nu ska älsklingen och jag ställa oss och baka tekakor... Namnam...

(bilden är lånad från Simpsons Trivia)
Här följer vårt tekakerecept:
1 pkt jäst
1 l vetemjöl special
½ tsk salt
½ dl sirap
100 g smör
2 ½ dl havregryn
5 dl mjölk
Gör så här:
Häll mjölken över grynen och låt stå en stund. Värm blandningen plus sirap och smör till 37°. Smula ner jästen och lös den i degvätskan. Häll på mjöl och salt. Blanda samman till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kavla (eller banka med handen) till platta tekakor. Nagga med en gaffel, låt jäsa 20-30 minuter. Grädda i 225° i 10-15 minuter.
Det blir ca 20 tekakor :)
Här följer vårt tekakerecept:
1 pkt jäst
1 l vetemjöl special
½ tsk salt
½ dl sirap
100 g smör
2 ½ dl havregryn
5 dl mjölk
Gör så här:
Häll mjölken över grynen och låt stå en stund. Värm blandningen plus sirap och smör till 37°. Smula ner jästen och lös den i degvätskan. Häll på mjöl och salt. Blanda samman till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kavla (eller banka med handen) till platta tekakor. Nagga med en gaffel, låt jäsa 20-30 minuter. Grädda i 225° i 10-15 minuter.
Det blir ca 20 tekakor :)
| ~ 18:52 ~ | |
Det blir gjort lite kokostoppar med chokladbotten oxå. Det här blir ca 20 - 30 stk beroende på hur stora du vill ha ;)
Gör så här: |
2 kommentarer:
även du får ta och lägga in sådana där "gilla" knappar;)
Å ja, nu finns dem ;)
Skicka en kommentar