22.5.11

Te och tekakor

Tittade på Wallace and Gromit - Rabbitfilmen. Blev så sugen på te. Så nu ska älsklingen och jag ställa oss och baka tekakor... Namnam...


(bilden är lånad från Simpsons Trivia)

Här följer vårt tekakerecept:

1 pkt jäst
1 l vetemjöl special
½ tsk salt
½ dl sirap
100 g smör
2 ½ dl havregryn
5 dl mjölk

Gör så här:
Häll mjölken över grynen och låt stå en stund. Värm blandningen plus sirap och smör till 37°. Smula ner jästen och lös den i degvätskan. Häll på mjöl och salt. Blanda samman till en deg. Låt jäsa i 30 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Forma små bullar och kavla (eller banka med handen) till platta tekakor. Nagga med en gaffel, låt jäsa 20-30 minuter. Grädda i 225° i 10-15 minuter.

Det blir ca 20 tekakor :)











~ 18:52 ~


Det blir gjort lite kokostoppar med chokladbotten oxå. Det här blir ca 20 - 30 stk beroende på hur stora du vill ha ;)


50 g smält smör
2 ägg
1 dl socker
200 g kokosflingor (en hel påse)
50 g smält blockchoklad till botten

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna lite. Blanda socker och ägg i en bunke. Tillsätt smör och kokos i blandningen. Låt svälla i ca 10 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Klicka ut små toppar på en bakpappersklädd plåt och låt de gräddas i ugnen i ca 15-20 min eller tills de fått en fin gyllenbrun färg. Låt svalna. Medan topparna svalnar smälter du blockchokladen. Doppa sedan varje botten i choklad och låt chokladen stelna på bakplåtspapper.


2 kommentarer:

Anna i Mossahus =) sa...

även du får ta och lägga in sådana där "gilla" knappar;)

Eijva sa...

Å ja, nu finns dem ;)