17.5.11

Förmiddagsfika

Har fått lite bakdille, så idag blir det god förmiddagsfika. Kakan är en kardemummakaka med vit choklad, hackade hasselnötter och björnbär. Riktigt god med ett glas kall mjölk...



Detta behöver du till en långpanna:

200 g smör, 2 ägg, 3 dl strösocker, 8 dl vetemjöl, 4 tsk bakpulver, 1 msk finstött kardemumma, 1 msk vaniljsocker, 4 dl mjölk, 500 g frysta björnbär, 1 dl hasselnötter, 125 g vit choklad

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner smöret. Blanda vetemjöl, bakpulver, vaniljsocker och stött kardemumma och rör ner det i smeten. Tillsätt mjölken och rör till en jämn smet. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna. Strö över bären. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 minuter tills kakan börjar få färg. Hacka chokladen och nötterna och strö över den. Fortsätt grädda i cirka ytterligare 5 minuter tills nötterna och chokladen får färg utan att bli brända. Prova med sticka.

(receptkälla: Nadjas kitchen)

2 kommentarer:

Anna i Mossahus =) sa...

Fin profilbild du fått;)

Eijva sa...

Tackar tackar ;)